Welkom in de stad van Machi Koro, het Japanse dobbelspel dat de wereld aan het veroveren is.
Je bent zojuist verkozen tot burgemeester. Gefeliciteerd! Helaas hebben je burgers een aantal grote eisen: ze willen banen, een pretpark, een paar kaas fabrieken en misschien zelfs wel een radiotoren. Aaai, dat wordt een lastige opdracht omdat je stad momenteel slechts uit een tarweveld, een bakkerij en één dobbelsteen bestaat.
Gewapend met een dobbelsteen en je droom, moet je Machi Koro laten uitgroeien tot de grootste stad in de regio. Je moet inkomsten zien te verkrijgen uit ontwikkelingen, openbare werken bouwen en stelen van de schatkist van je buren. Maar zorg ervoor dat ze niet hetzelfde doen bij jou!
MACHI KORO is een vlot dobbelspel, waarin de spelers met gebouwkaarten een eigen stad opbouwen. Iedere speler begint het spel met twee startgebouwen en vier bezienswaardigheden. De overige gebouwkaarten worden als open voorraad klaargelegd. In jouw beurt gooi je de dobbelsteen (aanvankelijk 1, later desgewenst 2). Het gegooide getal bepaalt welk gebouw wordt geactiveerd. De kleur van een geactiveerd gebouw bepaalt wanneer en door wie er wordt uitbetaald (geld van de bank ongeacht wie aan de beurt is, geld van de bank in jouw eigen beurt, geld van de actieve speler of geld van alle medespelers). Er zijn dus ook gebouwen die in de beurten van medespelers actief worden. Met jouw geld kun je aan het einde van jouw beurt één nieuw gebouw uit de voorraad kopen of één van jouw bezienswaardigheden activeren. Laatstgenoemden zijn niet alleen goed voor extra voordeeltjes tijdens het spel (waaronder een tweede dobbelsteen wanneer je jouw treinstation activeert). De speler die als eerste zijn vierde bezienswaardigheid activeert wint namelijk het spel.