In de vierde editie van Clever 4ever ga je wederom zoveel mogelijk punten verzamelen. Door middel van 5 verschillende categorieën en de bonusacties probeer je met de dobbelstenen zo slim mogelijk combinaties op je scorevel in te vullen. Dobbelstenen die je niet gebruikt gaan naar het dienblad, waardoor ook je tegenspelers tijdens jouw beurt dobbelstenen kunnen kiezen. Voor doorgewinterde Clever-spelers is dit bekend terrein. Maar wat zijn de nieuwe categorieën? De kleuren blauw, geel, groen, roze en grijs geven ieder op hun eigen manier punten: De gele categorie bestaat uit 3 rijen. Bij de bovenste rij mag je alleen oplopende getallen invullen. De rijen daaronder kun je naar eigen inzicht invullen. De tweede rij vormt minpunten, de derde rij normale punten. Hoe meer vakjes je invult, hoe meer bonussen je krijgt. Bij de blauwe categorie ga je uit van de blauwe en de witte dobbelsteen. Samen vormen de twee dobbelstenen coördinaten waarmee je in een groot vierkant een vakje aan kunt kruisen. Je scoort punten door per rij, kolom of diagonaal minstens twee kruisjes te zetten. Bij grijs moet je aan de hand van het getal van de dobbelsteen keer op keer velden invullen. Een veld bestaat uit een aantal vakjes, dat overeen moet komen met het aantal ogen van de dobbelsteen. Ook moeten de nieuwe velden aan eerder aangekruiste velden grenzen. Groen bestaat uit een rij vakjes die je van links naar rechts moet invullen. Elk vakje is in tweeën gesplitst. De onderste helft geeft je direct een bonus. De andere helft geeft in combinatie met de eerste helft het totaal aantal punten. Je mag zelf kiezen of je eerst een vakje geheel afmaakt of dat je liever eerst de onderste helften invult om snel bonussen te scoren. Ook roze bestaat uit een rij vakjes. Je mag per vakje elk getal invullen dat de dobbelsteen aangeeft. Elk getal heeft bij roze echter een eigenschap. Zo geeft een 5 direct de bonus onder het vakje, terwijl je met een 3 direct een tweede 3 mag noteren, maar geen bonussen mag pakken. Alle categorieën zitten weer vol met bonussen die combinaties en kettingreacties kunnen veroorzaken. Wie zo slim mogelijk deze combinaties weet te gebruiken, wint Clever 4ever.